Friday, August 14, 2020

व्यास बड़ाई (praises) लोक (of world) की, कूकर (dog) की पहचान”, “the praises of the world are akin to a dog's love" #Blog0029

"व्यास बड़ाई (praises) लोक (of world) की 

कूकर (dog) की पहचान”

“the praises of the world are akin to a dog's love”


"व्यास बड़ाई (praises) लोक (of world) की, कूकर (dog) की पहचान” 

Vyas ji says “the praises of the world are akin to a dog's love)


यदि कूकर से कोई प्रेम कर लेवे, तो क्या करेगा मुख चाटेगा

"प्रेम किये, मुख चाटी हे, और बैर किये तन हानि” 

प्रेम करोगे तो मुख चाटेगा और बैर (enmity) करोगे तो दौड़ काटेगा ("तन हानि"-harm to body) 

if you love the dog, it will lick your face but 

if you earn its enmity, it will bite you - neither of which is too pleasing

quote 1 < click to read

quote 2 < click to read

quote 3 < click to read


तो कूकर के प्रेम की तरह है - लोक की बड़ाई 

so appreciation by the world is likened to dog's love 


संत लोग कहते हैं कि इसका इलाज क्या है - "दूरम उपाय “ 

saints advise about its solution "remain away" 


अब होता क्या है भाई, प्रतिष्ठा मिलती भी है भक्त को 

क्योंकि प्रतिष्ठा वस्तुतः बनी ही भक्त के लिए है 

भजन करने वाले की प्रतिष्ठा तो असल में प्रतिष्ठा है 

it is natural for bhakt to get the due appreciation of the world.... 


जो भजन करे, वोही तो यशो भागी है, जो आके अपने जीवन जनम को सार्थक कर ले, वोही तो यशस्वी कहलाने योग्य है 

the one who does bhajan & makes effort towards God & fulfills purpose of human birth not only for himself but for many others also whoever chose to be in tune with him & hence truly deserves the glory.... 


मगर क्योंकि भक्त को ज्यादा प्रतिष्ठा न मिल जाये, इसलिए भगवान एक व्यवस्था कर देते हैं

but to avoid His bhakta getting too many accolades (praises), God makes due arrangement... 


"निंदक नियरे राखिये आँगन कुटी छवाए” 

"निंदक (criticizer) नियरे (near) राखिये (keep) 

आँगन (own corridor) कुटी (hut) छवाए (give shelter)


quote 4 < click to read

quote 5 < click to read

quote 6 < click to read

quote 7 < click to read

quote 8 < click to read

quote 9 < click to listen


Keep criticizers near you, keep them in your own precincts 

तो भक्त की निंदा करा देते हैं (God arranges to send "criticizers “near bhakta, to condemn him....) 


थोड़ा सा अपयश (defamation) होने लगता है भक्त का 

अकारण (without reason) निंदा (criticism) होती है 

असहनीय (intolerable) निंदा 


भक्त की निंदा का वस्तुतः (in reality) कारण नहीं होता 

लेकिन भगवान कराते हैं, भूल नहीं जाये मुझे कहीं, 

भटक (astray) नहीं जाये कहीं 

...so bhakta starts getting defamed even upto intolerable limits, without any basis / reason or rhyme - BUT God manages it all - so that bhakt does not forget Him, so that bhakt does not go astray / gets lost / to forget....)


और फिर भक्त चेत जाता है 

कि अरे ये संसार की प्रशंसा और ये संसार के यश महल बना रहा था 

ये तो रेत का था 

...& then bhakt gets awakened from his stupor - recognizing that the compliments & plaudits of the world were like palaces of sand - purely temporary & momentary