Friday, May 8, 2020

Bhagvad Gita (shloka 2.59)-24th May

Bhagvad Gita (shloka 2.59):


TRANSLATION
THE EMBODIED SOUL MAY BE RESTRICTED FROM SENSE ENJOYMENT, THOUGH THE TASTE FOR SENSE OBJECTS REMAINS. BUT, CEASING SUCH ENGAGEMENTS BY EXPERIENCING A HIGHER TASTE, HE IS FIXED IN CONSCIOUSNESS.

PURPORT
UNLESS ONE IS TRANSCENDENTALLY SITUATED, IT IS NOT POSSIBLE TO CEASE FROM SENSE ENJOYMENT.

THE PROCESS OF RESTRICTION FROM SENSE ENJOYMENT BY RULES AND REGULATIONS IS SOMETHING LIKE RESTRICTING A DISEASED PERSON FROM CERTAIN TYPES OF EATABLES.

THE PATIENT, HOWEVER, NEITHER LIKES SUCH RESTRICTIONS, NOR LOSES HIS TASTE FOR EATABLES.

SIMILARLY, SENSE RESTRICTION BY SOME SPIRITUAL PROCESS LIKE ASTANGA-YOGA, IN THE MATTER OF YAMA, NIYAMA, ASANA, PRANAYAMA, PRATYAHARA, DHARANA, DHYANA, ETC. , IS RECOMMENDED FOR LESS INTELLIGENT PERSONS WHO HAVE NO BETTER KNOWLEDGE.

BUT ONE WHO HAS TASTED THE BEAUTY OF THE SUPREME LORD KRSNA, IN THE COURSE OF HIS ADVANCEMENT IN KRSNA CONSCIOUSNESS, NO LONGER HAS A TASTE FOR DEAD MATERIAL THINGS.

THEREFORE, RESTRICTIONS ARE THERE FOR THE LESS INTELLIGENT NEOPHYTES IN THE SPIRITUAL ADVANCEMENT OF LIFE, BUT SUCH RESTRICTIONS ARE ONLY GOOD IF ONE ACTUALLY HAS A TASTE FOR KRSNA CONSCIOUSNESS.

WHEN ONE IS ACTUALLY KRSNA CONSCIOUS, HE AUTOMATICALLY LOSES HIS TASTE FOR PALE THINGS.



 

Bhagvad Gita (shloka 2.59)-24th May

Bhagvad Gita (shloka 2.59):


TRANSLATION
THE EMBODIED SOUL MAY BE RESTRICTED FROM SENSE ENJOYMENT, THOUGH THE TASTE FOR SENSE OBJECTS REMAINS. BUT, CEASING SUCH ENGAGEMENTS BY EXPERIENCING A HIGHER TASTE, HE IS FIXED IN CONSCIOUSNESS.

PURPORT
UNLESS ONE IS TRANSCENDENTALLY SITUATED, IT IS NOT POSSIBLE TO CEASE FROM SENSE ENJOYMENT.

THE PROCESS OF RESTRICTION FROM SENSE ENJOYMENT BY RULES AND REGULATIONS IS SOMETHING LIKE RESTRICTING A DISEASED PERSON FROM CERTAIN TYPES OF EATABLES.

THE PATIENT, HOWEVER, NEITHER LIKES SUCH RESTRICTIONS, NOR LOSES HIS TASTE FOR EATABLES.

SIMILARLY, SENSE RESTRICTION BY SOME SPIRITUAL PROCESS LIKE ASTANGA-YOGA, IN THE MATTER OF YAMA, NIYAMA, ASANA, PRANAYAMA, PRATYAHARA, DHARANA, DHYANA, ETC. , IS RECOMMENDED FOR LESS INTELLIGENT PERSONS WHO HAVE NO BETTER KNOWLEDGE.

BUT ONE WHO HAS TASTED THE BEAUTY OF THE SUPREME LORD KRSNA, IN THE COURSE OF HIS ADVANCEMENT IN KRSNA CONSCIOUSNESS, NO LONGER HAS A TASTE FOR DEAD MATERIAL THINGS.

THEREFORE, RESTRICTIONS ARE THERE FOR THE LESS INTELLIGENT NEOPHYTES IN THE SPIRITUAL ADVANCEMENT OF LIFE, BUT SUCH RESTRICTIONS ARE ONLY GOOD IF ONE ACTUALLY HAS A TASTE FOR KRSNA CONSCIOUSNESS.

WHEN ONE IS ACTUALLY KRSNA CONSCIOUS, HE AUTOMATICALLY LOSES HIS TASTE FOR PALE THINGS.



 

Thursday, May 7, 2020

Loving Devotion can be only for GOD (Who is ONE) - भक्ति केवल भगवान की होती है #Blog0003

Devotion can be only for GOD (Who is ONE) - भक्ति केवल भगवान की होती है


भक्ति केवल भगवान की होती है, और भगवान केवल एक ही हैं, भगवान कभी दो न थे, न हैं, न कभी हो सकते हैं, जिसने उसे जाना, सभी सयाने एक मत हैं (devotion can only be towards God & He is only ONE, can never be 2 Gods, as also declared by all great souls in unison)

नानक जी को जब निर्वान की प्राप्ति हुई,जब समाधी का अनुभव हुआ , तो पहला शब्द उनके मुख से निकलता है (when Nanak ji attained salvation, the first word that came out from his mouth was...)

"इक औंकार, सत्य नाम,करता पुरुख निर्भव, निर्बैर अकाल अमूर्त अजूनि साहिबम गुरु प्रसाद" (इक औंकार (one God), (सत्य नाम) the Truth , (करता) The actual Doer, (पुरुख) The Person (निर्भव)transcending above 3 gunas (Satguna (Good), Rajoguna (passion), Tamas (ignorance), (निर्बैर) having no enemy , अकाल -Timeless ,i.e., controller of Time, अमूर्त - Non-manifest, अजूनि -without birth, साहिबम-The Boss, गुरु प्रसाद -can be obtained only through grace of the guru     


We are mere puppets (or servants) in His hands, constitutionally. The sooner we realise, the faster we get out of this worldly birth death cycle, old age & disease.

भगवान केवल एक ही हैं, दो जीवन में होते ही भय आता है, दो होते ही जीवन में कष्ट है, दो होते ही जीवन में पीड़ा है और एक होते ही विश्राम है


आप अपने जीवन में भी देखें, आप जब एक से दो होते हो, तो चिंता बढ़ती है, कार्य बढ़ता है ,बोझ बढ़ता है, सम्बन्ध बढ़ते हैं, बंधन बढ़ते हैं

संसार माने जो एक से अनेक करे, और भक्ति माने जो अनेक से एक करे
और भक्ति के अलावा किसी और में सामर्थ नहीं है जो विश्राम दे सके, और कृपा से प्राप्त है, अपने प्रयत्न से नहीं फ़िर प्रश्न ये उठ सकता है कि फ़िर तो कुछ करें ही नहीं, समझने का विषय है

जो कुछ करना है, जो भजन, जो साधन, जो सेवा, जो सुमिरन आप हम करते हैं ये वास्तव में भक्ति नहीं है, ये सब साधन ह्रदय की पात्रता तैयार करने के लिए हैं

भगवान और भक्त की कृपा तो सहज है, कब हो जाएगी, किस पर हो जाएगी, क्यूँ हो जाएगी, इसका कोई उत्तर किसी के पास नहीं है "न जाने कौन सी बात पे दयानिधि रीझ जाते हैं" लेकिन होता क्या है की जौहर (technical skill) न हो, तो रत्न मिलने पर भी उसको पहचाना नहीं जाता, हाथ से चला जाता है, खो जाता है

भक्ति केवल कहने को भक्ति है पर होने को भगवान है, "भक्ति भक्त, भगवंत, गुरु, चतुर नाम वपु एक", वास्तव में ये सब एक ही तत्व है, प्रेम का तत्त्व, जो इन चारों के रूप में कार्य करता है
संत, सद्गुरु भगवान की कृपा मूर्ती हैं, भक्ति वो मार्ग है जिसपर चलकर जीव भगवान तक पहुँचता है, भगवान परम विश्राम हैं