"मोहन अब हम तुमसे रूठे"
कुछ हुस्न पे नाज़ करते हैं
Some are proud of their beauty
कुछ दौलत पे नाज़ करते हैं
Some are proud of their riches
मगर ए कन्हैया हम गुनहगार तेरी रहमत पे नाज़ करते हैं
But, O Lord we criminals are proud of Your compassion
और अब तुम अपनी कृपा से हमें वंचित रख रहे हो
but now You are keeping us devoid of Your grace
इसीलिए मोहन अब हम तुमसे रूठे
That is why I am annoyed with You
जान गए तुम हो छलि प्रपंचई, हो कपटी तुम झूठे
Now I know that You are a cheat (छलि), a dramatist (प्रपंचई), selfish (कपटी) and liar (झूठे)
पहले शरण बुलाया था, दे दे कर लोभ अनूठे
First You told me to surrender at Your feet, enticing me with everything
अब की बार दर्शन दिखाने को तुमने दिखाए अंगूठे
and now You do not even show Your face
प्यारे तुम किसी का रथ हाँको, किसी की चक्की चलाओ, किसी का हल जोतो
O Loved One, You drive the chariot of someone (for Arjuna), grind wheat for somebody and plow the field for a devotee (for Dhanna)
और हम तुम्हारे दरस को तरसते रहें
And here I am thirsting for Your sight.
सुनते थे सब को देते थे, सब सुख मोटे मोटे
I heard that You give all kinds of happiness to all
हमने शत शत बिन्दु बहाए, दिए ना टुकड़े जूठे
I shed volumes of tears but You did not even give me even any false bread crumbs
मोहन अब हम तुमसे रूठे
That is why I am annoyed with You
मै तो आपके सब Subjects में fail हूं
In Your given subjects (Lust,anger,greed, attachment, envy), I have failed in all
मैं आपके दरबार में अपनी परीक्षा देने नहीं आया, मगर आपकी परीक्षा लेने आया हूँ
I have come to You not to give my examination but to take Your exam, to test You
तुमने अपने कैसे कैसे नाम रखे हैं
What kind of great names You have kept for Yourself
अधम उधारण, पतित पावन, दीन बन्धु
Redeemer (उधारण) of sinners (अधम), purifier (पावन) for downtrodden (पतित), friend (बन्धु) of the most humble & poorest (दीन) etc.
क्या इन नामों में कुछ सार्थकता भी है या नहीं
Do these Great Names carry any worth ?
प्यारे तेरी रहमत ने दिया जो गुनहगारोँ का साथ है, बेगुनाहगार भी अब चिल्ला उठे, कि हम भी गुनहगारोँ में हैं
O beloved since You have always sided with even accused, innocent ones now declare loudly that even they are also accused (so that You come on their side)
इसलिए पूछता हूँ, क्या स्वभाव पहला सरकार अब नहीं हैं?
That is why I ask whether your nature has changed ?
दीनो के वास्ते क्या, सरकार अब नहीं है?
are you no more available for the poorest ?
या तो मेरी दृग (eyes) दीनता नहीं हैं
Either my eyes do not reflect my humility but show some proud element
या दीनों की दरकार अब तुम्हें ही नहीं है
Or else You do not need now to be with the poorest
मोहन अब हम तुमसे रूठे
That is why I am annoyed with You
कृपा की ना होती जो आदत तुम्हारी तो सूनी ही रहती अदालत तुम्हारी
Had You not been Most Benevolent, seekers would not have crowded at Your place
जो दीनों के दिल में जगह तुम ना पाते तो किस दिल में होती हिफाज़त तुम्हारी
Had You not occupied the places in heart of the meek, who would have ensconced You comfortably in his heart ?
गरीबों की दुनिया है आबाद तुमसे गरीबों से है बादशाहत तुम्हारी
Even the poorest are happy because of You and Your kingship is also due to them only
ना मुल्ज़िम ही होते, ना तुम होते हाकिम ना घर घर में होती इबादत तुम्हारी
Had there been no criminals, You would not have become the Judge and none would have You worshipped You in each home.
Mohan ab hum tumse roothe
(Vinod Agarwal Bhajan lyrics )
*https://youtu.be/EjXLf1SB9N8?t=1829*Mohan ab hum tumse roothe (Vinod Agarwal Bhajan lyrics ) By Others: श्री बिंदुजी महाराज के भजन स्वामी राजेश्वरानन्द जी द्वारा "मोहन हम भी तुमसे रूठे" https://www.youtube.com/watch?v=y2aKALIaLvc Mohna Hum bhi tum se roothe by Shri Mathura Nath ji vyas https://www.youtube.com/watch?v=tjuqdD-NNK4 भजन | मोहन हम भी तुमसे रूठे | Bhajan sankirtan | राधेश्याम https://www.youtube.com/watch?v=o4cTJC1QKyI